facebook-link twitter-linklinkedin-link

Κάντε το σχολικό σνακ ένα θρεπτικό γεύμα


Γεγονός είναι ότι τα παιδιά λατρεύουν τα σνακς!

Όμως ο βασικός μας στόχος όταν καλούμαστε να αποφασίσουμε για την διατροφή των παιδιών είναι η κάλυψη των διατροφικών αναγκών για την σωστή ανάπτυξη και διαμόρφωση του οργανισμού τους. Αρκετές μελέτες των τελευταίων 10 ετών έχουν συσχετίσει την κατανάλωση μικρογευμάτων από παιδιά, με την αύξηση του ρυθμού εμφάνισης της παιδικής παχυσαρκίας. Στόχος μας λοιπόν πρέπει να είναι η επιλογή των σνακ που δεν θα συμβάλλουν στην αύξηση του βάρους, ενώ παράλληλα θα καλύπτουν αρκετά από τα κενά που μπορεί να δημιουργούνται στην ημερήσια διατροφή των παιδιών.

Το σνακ στο σχολείο είναι ένα απαραίτητο γεύμα.

Το παιδί συνηθίζει να καταναλώνει μικρά σε όγκο γεύματα. Οι μερίδες του συνήθως είναι αρκετά μικρότερες από αυτές των ενηλίκων. Με τον τρόπο αυτό λαμβάνει μικρότερες ποσότητες μικροθρεπτικών συστατικών όπως είναι ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος, το ασβέστιο κ.α. Η τακτική κατανάλωση υγιεινών μικρογευμάτων συμβάλλει στην κάλυψη του ¼ των διατροφικών του αναγκών σε μικροστοιχεία ημερησίως. Επιπλέον συμβάλλουν στην καλύτερη και γρηγορότερη εγκεφαλική λειτουργία. Ως ενδιάμεσα γεύματα ορίζουμε το σνακ στο σχολείο και το απογευματινό κολατσιό. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι οι ευκαιρίες που έχετε για να παρέχετε στο παιδί σας τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά καθημερινά δεν είναι πολλές.

Το κατάλληλο σνακ στο σχολείο συμβάλλει στον καλύτερο έλεγχο του βάρους.

Η γενική αντίληψη ορίζει ότι η κατανάλωση διαφόρων σνακ μπορεί να ευθύνεται για την αύξηση του βάρους. Η άποψη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι τα περισσότερα παιδικά σνακ είναι ιδιαίτερα πλούσια σε θερμίδες, αλλά με χαμηλή θρεπτική αξία. Επίσης όλοι γνωρίζετε ότι η αύξηση του βάρους ενός παιδιού οφείλεται στην αυξημένη θερμιδική πρόσληψη σε συνδυασμό με την μειωμένη κινητικότητα. Εύλογα λοιπόν πολλοί γονείς προσπαθούν να περιορίσουν τα γεύματα της ημέρας. Στην πραγματικότητα όμως μία τέτοια τακτική μπορεί να αυξήσει την πείνα του παιδιού καταά τις μεσημεριανές ώρες που επιστρέφει στο σπίτι και να το καταστήσει ευάλωτο σε πειρασμούς που μπορεί να προκύψουν ή σε ένα δεύτερο πιάτο που μπορεί να καταναλώσει για το μεσημεριανό του γεύμα. Επίσης είναι πιθανότερο να επιλέξει ένα ιδιαίτερα θερμιδογόνο σνακ ή ρόφημα άγνωστης θρεπτικής αξίας από την καντίνα του σχολείου ή από κάποιον συμμαθητή ή συμμαθήτρια του. Αντίθετα, έχοντας προγραμματισμένη την κατανάλωση ενός σνακ της αρεσκείας του σε κάποιο από τα σχολικά διαλλείματα, καταφέρνει να διαχειριστεί καλύτερα τους όποιους πειρασμούς προκύψουν. Φθάνει τελικά στο σπίτι με όρεξη για να καταναλώσει την μερίδα που του αναλογεί!

Ποιο είναι το κατάλληλο σνακ;

Κατά τις πρωινές ώρες είναι απαραίτητη η παροχή ενέργειας στο παιδί. Όταν μάλιστα αναλογιστείτε ότι και το δικό σας παιδί, αρκετά συχνά φεύγει από το σπίτι χωρίς πρωινό ή μόνο με ένα ποτήρι γάλα, τότε η παροχή μίας εύχρηστης πηγής ενέργειας κατά τις σχολικές ώρες αποτελεί αναγκαιότητα. Με τον τρόπο αυτό θα παρέχετε ενέργεια στο μυικό σύστημα αλλά και στον εγκέφαλο. Ο εγκέφαλος, για την παραγωγή ενέργειας, χρησιμοποιεί μόνο γλυκόζη. Έτσι ένα βασικό συστατικό του σνακ θα πρέπει να είναι τρόφιμο πλούσιο σε υδατάνθρακες. Μελέτες των τελευταίων ετών αποδεικνύουν ότι όχι μόνο δεν κάνει τα παιδιά υπερκινητικά, όπως πίστευαν παλαιότερα, αλλά συμβάλλει και στην καλύτερη συγκέντρωση κατά την διάρκεια του μαθήματος. Επιπλέον κάνει το παιδί ενεργητικό για τις ώρες του διαλλείματος, συμβάλλοντας έτσι στην αύξηση της φυσικής δραστηριότητας. Τέλος πρέπει το σνακ να είναι θρεπτικό χωρίς όμως να αποδίδει μεγάλο αριθμό θερμίδων. Επιλογές που καλύπτουν τους παραπάνω στόχους μπορεί να είναι

  • 1 τοστ με μαύρο ψωμί, τυρί και γαλοπούλα
  • 1 μικρή αραβική πίτα με τυρί και γαλοπούλα
  • 1 φέτα κέικ σπιτικό κέικ με ελαιόλαδο
  • Κράκερς ολικής άλεσης με τρίγωνα τυράκια
  • Φρέσκα φρούτα ή χυμός φρούτων κ.α.

 

Πως θα κατευθύνετε σωστά τα παιδιά σας.

Για να παροτρύνετε τα παιδιά σας στην σωστή επιλογή αλλά και στην κατανάλωση της θα πρέπει :

  • Να αποτελέσετε το παράδειγμα προς μίμηση
  • Να επιτρέψετε στα παιδιά να αποφασίσουν για τον σνακ που θα πάρουν μαζί τους
  • Να προσέξετε την εμφάνιση τόσο του σνακ, όσο και της συσκευασίας – μην ξεχνάτε ότι το καταναλώνουν ανάμεσα στους φίλους τους.